Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Pięciolatek w przedszkolu

Pięciolatek w przedszkolu

JAKI JEST PIĘCIOLATEK?

 
Pięciolatek ma przede wszystkim głowę pełną pomysłów. Trzeba pamiętać, że rozwój każdego dziecka przebiega w sposób dla niego charakterystyczny, z indywidualnym temperamentem i możliwościami.
 
 
 
I ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY:
  • stabilny emocjonalnie
  • przyjacielski
  • chętny do współpracy
  • samodzielnie wymyśla zabawy
  • chętnie bawi się z dziećmi
  • zależy mu na uznaniu innych, jest wrażliwy na opinie dorosłych, liczy się z ich oceną zarówno pozytywną, jak i krytyczną
  • okazuje uczucia, okazuje empatię w stosunku do innych, pojawia się współczucie
  • stara się realizować cel, który sobie postawił
  • rozumie dowcipy, żarty, kłamstwa
  • bawi się w dom, zaczyna odgrywać role
  • zabawa staje się okazją do nawiązywania i rozwoju kontaktów społecznych z rówieśnikami
  • staje się coraz bardziej zdolny do zabaw zespołowych
  • chce być pomocny
  • pojawiają się takie emocje, jak: duma, wstyd, poczucie winy, zazdrość, zakłopotanie.
 
 
II ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY:
  • swobodnie chodzi i biega
  • opanowuje czynności złożone: bieg i skok, bieg i kopniecie piłki, chwyt i rzut piłką
  • rozróżnia prawą i lewą stronę
  • rysuje postać człowieka
  • używa sztućców, kroi nożem
  • wiąże buty
  • wycina nożyczkami po linii
  • skacze na skakance
  • koloruje obrazki, nie wykraczając poza linie
  • skacze naprzemiennie na jednej i na drugiej nodze
  • traci pierwsze mleczki.
 
 
III ROZWÓJ INTELEKTUALNY:
  • mowa płynna i poprawna
  • lubi argumentować, używając słów: ponieważ, dlatego, że
  • używa form gramatycznych, zna dużo wyrazów, tworzy własne opowiadania
  • może czytać pojedyncze litery lub słowa
  • rozpoznaje podstawowe kolory i nazywa je
  • zapamiętuje adresy i numery telefonów
  • rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
  • rozumie znaczenie następstw czasu: dziś, jutro, rano, wieczorem
  • zaczyna liczyć przedmioty
  • kopiuje figury geometryczne
  • wyodrębnia głoski na początku wyrazu
  • zaczyna dzielić wyrazy na sylaby
  • utrzymuje tonację, rytm i melodię.
 
 
CO MOŻESZ ZROBIĆ JAKO RODZIĆ, ABY WSPIERAĆ ROZWÓJ DZIECKA?
  • okazuj bezwarunkową miłość oraz wyrażaj swoją miłość słowami
  • bądź przykładem w takich sytuacjach, jak konflikty interpersonalne, pokazuj swoim zachowaniem, jak je rozwiązywać bez agresji
  • ograniczaj przywileje i wprowadzaj zasady, dzięki którym wyznaczysz granice zachowania dziecka
  • podkreślaj pożądane zachowania, takie jak: sprzątanie czy wyrażanie złości bez wybuchu agresji
  • pomagaj dziecku poznać siebie i nazwać uczucia własne oraz innych osób
  • pobudzaj dziecko do okazywania empatii i ucz je do robienia czegoś dla innych ludzi
  • pokazuj dziecku, gdzie może szukać pomocy w trudnej sytuacji
  • pokazuj, jak przejąć odpowiedzialność za swoje zachowanie
  • akceptuj błędy oraz niepowodzenia i stwarzaj szansę do poprawy.
 
 
Artykuł: Aneta Buczkowska "Doradca dyrektora przedszkola"/czerwiec 2012
Data dodania: 2022-03-23 22:35:23
Ilość wyświetleń: 269

“Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, ale niewielu z nich pamięta o tym"

Antoine De Saint - Exupery "Mały Książę"

Antoine De Saint
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej