Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Symptomy ryzyka dysleksji

Symptomy ryzyka dysleksji

Dysleksja to zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów - są normalnie rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo.

 

Im wcześniej dysleksja zostanie wykryta i zdiagnozowana, tym łatwiej jest jej przeciwdziałać. Optymalny dla dzieci wariant to wykrycie u nich ryzyka dysleksji jeszcze w przedszkolu (a najpóźniej w klasie zerowej) i skierowanie ich na dodatkowe zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

 

SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI

 

Wiek niemowlęcy (pierwszy rok życia)

 

Motoryka duża

– opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy (dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej). Obecne minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np.: obniżony tonus mięśniowy, asymetryczna pozycja ciała podczas leżenia i siedzenia, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.

 

Wiek poniemowlęcy (dwa–trzy lata)

 

Motoryka duża

– opóźniony rozwój ruchowy (dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu; później zaczynają chodzić, biegać). 

Motoryka mała

– opóźniony rozwój motoryki rąk (dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze, np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki, a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych,np. polegających na budowaniu z klocków).

Funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo-ruchowa

– opóźnienie rozwoju grafomotorycznego (dzieci nie próbują same rysować, w wieku dwóch lat nie potrafią naśladować rysowania linii, w wieku dwóch lat sześciu miesięcy nie potrafią naśladować kierunku poziomego i pionowego linii, w wieku trzech lat nie umieją narysować koła).

Funkcje słuchowo-językowe

– opóźnienie rozwoju mowy (dzieci znacznie później wypowiadają pierwsze słowa – w drugim roku życia, proste zdania – w wieku ponad dwóch lat i zdania złożone – ponad trzy lata).

 

Wiek przedszkolny (trzy–pięć lat)

 

Motoryka duża

– niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że dziecko słabo biega; ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii krawężnika; z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze; jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych.

Motoryka mała

– słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są: trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, np. nawlekania korali.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

– w zakresie tym zaburzenia objawiają się: trudnościami w budowaniu z klocków; niechęcią dziecka do rysowania, wykonywania nawet uproszczonych rysunków; nieprawidłowym sposobem trzymania ołówka w palcach, w rezultacie czego dziecko rysując, za mocno lub za słabo go przyciska; brakiem umiejętności rysowania koła – w wieku trzech lat, kwadratu i krzyża – w wieku czterech lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie – w wieku pięciu lat.

Funkcje wzrokowe

– zaburzenia w rozwoju objawiają się nieporadnością w rysowaniu (forma rysunków jest prymitywna, lecz może być bogata treściowo, dziecko słownie uzupełnia braki w rysowaniu); trudnościami
w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki.

Funkcje słuchowo-językowe

– zaburzenia w rozwoju stają się widoczne jako: opóźniony rozwój mowy; nieprawidłowa artykulacja wielu głosek; trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste „przekręcanie” wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami; trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów oraz aliteracji; trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, pory roku, nazwy posiłków); trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek; trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa.

Lateralizacja czynności ruchowych

– opóźniony rozwój (brak przejawów preferencji jednej ręki).

Orientacja w lewej i prawej stronie schematu ciała i w przestrzeni

– opóźniony rozwój (z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki – może się jeszcze mylić i poprawiać.

 

Na podstawie: www.bpp.com.pl oraz "Bliżej przedszkola" 1/2013 - prof.dr hab. Marta Bogdanowicz, Aneta Wojnarowska

Data dodania: 2022-03-23 22:38:25
Ilość wyświetleń: 322

“Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, ale niewielu z nich pamięta o tym"

Antoine De Saint - Exupery "Mały Książę"

Antoine De Saint
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej